present

Kolageno papildai – kokio efekto galime tikėtis?

Bir 22, 2020 | BLOG

Pradėkime nuo pagrindų, kas yra kolagenas, kuris pastaraisiais metais sulaukia vis didesnio populiarumo grožio industrijoje. Kolagenas yra pagrindinis baltymas (sudaro netgi 25% – 35% visų organizmo baltymų) sutinkamas užląsteliniame matrikse, paplitęs visur žmogaus jungiamajame audinyje. Paprastai tariant, jungiamasis audinys žmoguje apjungia viską “į vieną masę”, o kolagenas, esantis jungiamojo audinio sudėtyje jį sutvirtina bei palaiko jo formą. Todėl kolagenas yra ypač svarbus struktūrinis odos bei sąnarių komponentas. Nors yra atrasta itin daug kolageno tipų, šiandien skirsime dėmesį pagrindiniam mus dominančiam – I tipo kolagenui, kadangi jis yra vienas svarbiausių mūsų odai.

Kodėl kolagenas svarbus mūsų odos būklei?

Odoje kolagenas sudaro iki 80% visos odos masės, bėgant laikui odoje kolageno mažėja, todėl oda praranda elastingumą, drėgmę, plonėja ir taip atsiranda raukšlelių.

Norint suprasti kolageno papildų gaminimo esmę, susipažinkime su pačio kolageno struktūra. Kolageno baltymas yra sudarytas iš trijų peptidinių grandinių, na o šios – iš daugybės sujungtų amino rūgščių. Papildų gaminimo metu dažniausiai yra pagaminamas hidrolizuotas kolagenas (paprastai tariant, kolageno molekulė yra sukarpoma, ir taip pagaminami trumpesni peptidai/maži baltymai) – būtent tokio kolageno pagrindu rasime daugumą papildų. Kam gi reikalingas kolageno karpymas? Tokie sukarpyti smulkesni peptidai, esantys kolageno papilduose, mūsų žarnyno lengviau pasisavinami ir yra pakankamai saugūs. Odoje tokie peptidai yra kaip statybinė medžiaga kolagenui gaminti.

Ką pastebi atlikti tyrimai?

Nors tyrimų, nagrinėjančių kolageno papildų efektyvumą vis dar nedaug, atliktuose tyrimuose yra jau pastebėta tokių papildų nauda.

Tiriamųjų odoje išaugo kolageno procentas, o to pasekoje pagerėjo odos elastingumas, tankumas, buvo padidintas drėgmės kiekis, pagreitinti odos gijimo procesai, mažinami odos amžiniai pokyčiai bei pastebėtas netgi anticeliulitinis poveikis. 

Viename apžvalginiame tyrime buvo aptarti 11 kitų atliktų tyrimų, kuriuose atsitiktinai atrinkti tiriamieji vartojo kolageno papildus. 8-iuose iš jų buvo vartojamas hidrolizuotas kolagenas, kituose 2 – kolageno tripeptidas, dar kituose – kolageno dipeptidas (vietoj įprasto kolageno, turinčio 3 grandines, toks kolagenas, kuris turi dvi). Tiriamieji buvo lyginami su placebo (jokios veikliosios medžiagos neturinčius) papildus vartojančia grupe. Šiuose atliktuose tyrimuose buvo įrodyta tiek trumpalaikio, tiek ilgalaikio vartojimo nauda. Tiriamųjų odoje išaugo kolageno procentas, o to pasekoje pagerėjo odos elastingumas, tankumas, buvo padidintas drėgmės kiekis, pagreitinti odos gijimo procesai, mažinami odos amžiniai pokyčiai bei pastebėtas netgi anticeliulitinis poveikis. 

Nors kolageno papildų efektyvumas vis dar tiriamas, šiuo metu esanti informacija rodo kolageno papildų efektyvumą norint  pagerinti odos būklę, drėgmę, sumažinti amžinius odos pokyčius, raukšleles. Taip pat gera žinia ta, kad pašalinio bei nepageidaujamo poveikio atilktuose tyrimuose kolageno papildai tiriamiesiems nesukėlė, tačiau, žinoma, renkantis tokius papildus svarbu rinktis kokybišką produktą iš patikimo tiekėjo.

Kokį kolageną galime rinktis?

Kalbant apie kolageno kilmė, yra galimi ir gyvulinės, tiek augalinės kilmės. 

Efektyviausi laikomi gyvūninės kilmės kolageno papildai. Šios rūšies kolagenas yra išgaunamas iš kiaulių, jaučių arba žuvies. Nors tai patvirtinančių tyrimų neradome, tačiau maisto industrijoje jaučių ir žuvies kolagenas yra skaitomas gerokai aukštesnės kokybės nei kiaulių, todėl atkreipkite dėmesį į tai, kai rinksitės papildus.  

Tačiau, jei esate prieš gyvūninės kilmės kolageną, gera žinia ta, kad yra atsiradusios kelios veganiško kolageno opcijos. Veganiškam kolagenui išgauti yra pradėta naudoti genetiškai modifikuotas mieles bei bakterijas, tačiau tokie papildai yra vis dar itin sunkiai pasiekiami. Dėl to dažniau rasite papildus – „kolageno booster‘ius“ – tokie papildai savo sudėtyje turės tam tikrų amino rūgščių, kurios padės aktyviau gamintis kolagenui Jūsų organizme. Dažniausiai tokie papildai turės sojų baltymų.

Straipsnio autorė “5 žingsniai” kurėja Agnė

Šaltiniai:  

Biochemistry of collagens, laminins and elastin; Structure, Function and Biomarkers; 2016, pages 1-11. 

Oral Collagen Supplementation : A Systematic Review of Dermatological Applications; Franchesca D. ChoiCalvin T. SungMargit L.W. JuhaszNatasha Atanaskova Mesinkovsk

Oral Supplementation of Specific Collagen Peptides Has Beneficial Effects on Human Skin Physiology: A Double-Blind, Placebo-Controlled Study

Kolageno papildai - kokio efekto galime tikėtis?
Nepraleisk Daily Spoon straipsnių! GAUK NAUJIENAS

Užsiregistruok Daily Spoon naujienlaiškiui!

Gauk kokteilių gidą su receptais maistingesnei dienai ir -10% nuolaidą pirmam apsipirkimui.

Užsiregistruok Daily Spoon naujienlaiškiui!

Gauk kokteilių gidą su receptais maistingesnei dienai ir -10% nuolaidą pirmam apsipirkimui.